אני

מילי שמידט

פרטיות למתחילים

בשאלת הפרטיות ברשת, אין תשובה מתסכלת יותר מצד האנשים הלא טכנולוגיים, מאשר "אין מה לעשות". אף פעם לא חשבתי שאין מה לעשות, ולכן כשהחלטתי ללכת על זה, חקרתי את האפשרויות. ללא הבנה בנושא, התחלתי כמובן מהדבר הבסיסי ביותר: אפשר לזרוק את המחשב והפלאפון לפח וללכת לגור במערה לבד לנצח. זו נקודת פתיחה טובה: בשאלת הפרטיות ברשת, יש מה לעשות!

מסיבות אישיות לחלוטין החלטתי לחפש דרכים נוספות, במקום להסתפק בחזרה לתקופת האבן. אני מאוד שמח על ההחלטה הזו, כי היא הוכיחה לי שבהחלט יש מה לעשות, ואפילו לא צריך לוותר על המחשב.

לפני הכול חשוב להבין שפרטיות בכלל, ופרטיות ברשת בפרט, היא לא הכול או כלום. גם מחוץ לאינטרנט, אין סיכוי למשל שאף אדם בעולם לא יידע את השם שלך. זה בלתי אפשרי להשיג פרטיות מוחלטת. אבל להגיד שבגלל זה, אתה משאיר את הבית פתוח ומסתובב בעירום, זה נשמע לי קצת מוגזם. יש דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הפרטיות שלנו, גם מחוץ לרשת וגם בתוך הרשת, תרתי משמע, גם אם הם שומרים עליה רק באופן חלקי.

אז במקום רשימה מפחידה של מיליון תוכנות והגדרות שצריך לשנות, נתחיל מהבסיס. אם אתה קורא את זה, אתה גולש באינטרנט. מה שזה אומר הוא שהמחשב שלך מחובר לעוד המון המון מחשבים ברחבי העולם, שאתה לא יודע מי משתמש בהם, ואתה משתמש בתוכנת דפדפן שאתה לא יודע מי כתב, כדי להציג לך את הדף הזה. אם אתה המשתמש הממוצע והרגיל ביותר, הדפדפן שלך ומערכת ההפעלה שלך הותקנו לך כבר בחנות או על ידי האדם שמכר לך את המחשב.

רובנו רואים בדפדפן ברירת מחדל: לוחצים על האייקון, פותחים את החלון, מקלידים משהו בשורת הכתובת ומגיעים לאיזשהו אתר. זה בדיוק מה שדפדפנים עושים: המחשב משתמש בהם כדי להציג דפי אינטרנט. אבל יש הרבה סוגים של דפדפנים. לחלקם יש תכונות יותר טובות ולחלקם יש תכונות פחות טובות. כמו מכוניות, כמו בתים, כמו מוצרי מזון או ביגוד, אתה לא נכנס לחנות וקונה את הדבר הראשון שאתה רואה ומחזיק אותו לנצח. כדאי לבדוק סוגי דפדפנים נוספים, וגם אחרי שמצאת דפדפן ששומר על הפרטיות שלך, שווה להתעדכן מדי פעם. אולי דפדפנים אחרים עברו שיפורים, אולי יצא דפדפן חדש...

דפדפן הוא אולי אחד הכלים הכי חשובים שקיימים על המחשב, כי הוא זה שמציג את דפי האינטרנט. גלישה לאתר הלא נכון יכולה לגרום הרבה מאוד צרות. לכן כדאי להשקיע בדפדפן מאובטח ששומר על הפרטיות שלכם מפני פושעים, בין אם הם לובשים חליפות ומסתובבים בעמק הסיליקון, ובין אם לא. הנה למשל שינוי פשוט מאוד, שמביא לשינוי גדול מאוד.

אני אישית משתמש בדפדפן Brave, שזוכה לציונים גבוהים בכל מבדקי הבטיחות והפרטיות. תמצאו המלצות עליו מהרבה אנשי טכנולוגיה שעוסקים בנושא, החל בלוק סמית' דרך נעמי ברוקוול, ואחרים. אני לא מתכוון לשווק אותו, אבל יש לו יתרונות רבים ובעיקר, אני יודע שהוא מגן עליי. אם אבחר לוותר על הפרטיות שלי, זו זכותי. אבל אף אחד לא יכול לאלץ אותי לוותר על הפרטיות שלי, אם אני לא מעוניין בכך. ולכן, אני בוחר את הדפדפן שלי בחוכמה.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית