אני

מילי שמידט

מהי אנשיטיפיקציה? מלכודת הדבש של ה-WEB 2.0

"ככה מתות פלטפורמות: בהתחלה הן טובות למשתמשים שלהן. אחר כך הן מתעללות במשתמשים לטובת הלקוחות העסקיים שלהן. ובסוף, הן מתעללות באותם משתמשים עסקיים כדי לגרוף בחזרה את כל הערך לידיהן. ואז הן מתות. אני קורא לזה אנשיטיפיקציה, וזו תוצאה בלתי נמנעת שנובעת מהשילוב בין הפשטות בה אפשר לשנות את אופן חלוקת הערך של הפלטפורמה, לבין טבעו של שוק דו צדדי, בו הפלטפורמה נמצאת בין הקונים למוכרים והופכת אותם בני ערובה אלה לאלה וגורפת חלק הולך וגדל מהערך שהם משתפים ביניהם."

את זה אמר קורי דוקטורוב, בלוגר, עיתונאי וסופר מדע בדיוני בריטי, על מצב האינטרנט בימינו. ולמי שלא הבין מהי אנשיטיפיקציה, enshittification, נקרא לה פשוט "החראה". עכשיו זה ברור.


כל מי שגולש באינטרנט מספיק זמן וצורך דרכו שירותים מסוימים, שם לב בוודאי שאיכות השירות משתנה, והולכת ויורדת. בהתחלה, השירות ניתן בחינם והכול בסדר. לאט לאט מתפתח שירות בתשלום, שהוא כמובן טוב הרבה יותר מהשירות שניתן בחינם, או שנוספות כל מיני הגבלות על השירות המקורי עצמו. צעד צעד הפלטפורמה משנה את עורה והופכת לבמה לעסקים ולמנויים בתשלום.

השיטה היא: מציעים שירותים ומוצרים במחירי הפסד, "שובים" את המשתמשים ואז מציעים אותם אתנן לבעלי עסקים וגורמים צד שלישי. כלומר, המטרה מלכתחילה היא לא להרוויח כסף, אלא ליצור מאגר מידע של לקוחות פוטנציאליים. ככה הקוד של האתרים האלה כתוב. זו מלכודת הדבש.

פייסבוק ואינסטגרם הן דוגמה טובה. באופן לא מפתיע, הן שייכות גם לאותו אדם. אתרים שהתחילו כפלטפורמות ליצירת ושמירת קשרים, הפכו בהדרגה ידידותיות יותר ויותר לעסקים שמשלמים כסף עבור השימוש בפלטפורמה. כמובן, ההחראה של פייסבוק לא עצרה שם, והיום כבר מוטלת צנזורה גם על לקוחות משלמים, שהם לקוחות עסקיים.

מנוע החיפוש של גוגל הוא דוגמה נוספת, ושונה מעט. אף אחד לא נרשם לגוגל, אבל כולם מחפשים בו. שירות שהחל בהצגת תוצאות לחיפוש הפך להונאה ממש, כשחלק גדול מהתוצאות הראשונות המופיעות הן פרסומות ממומנות של לקוחות משלמים, או דפים שמכילים תגיות לא רלוונטיות למידע המבוקש רק כדי להיות ראשונים בתוצאות החיפוש. מי שעוד לא עבר ל-duckduckgo.com עושה את טעות חייו בהסתמכות על מידע שקרי והונאה.

הדוגמאות האלה רק מראות עד כמה בעייתי מודל האינטרנט של ימינו, שנשלט על ידי תאגידים גדולים שעושים בגולשים ובבעלי העסקים כבשלהם. זה לא באג, אלא פיצ'ר במה שנקרא web 2.0, גרסת הרשת שבה תאגידים גדולים מנהלים את הפלטפורמות ואז מאפשרים לאדם הפשוט להשתמש בהן, תחת החוקים שקבעו בעלי הבית. וזה במקום שכל אדם יהיה בעל בית באינטרנט, בעל אתר שכותב ועושה כרצונו, כמו בימים שלפני ה-web 2.0.


המילה enshittification נבחרה על ידי "חברת הדיאלקט האמריקנית" למילת השנה ב-2023, והנה היא עושה עלייה. אז בפעם הבאה שמציעים לכם מנוי פרימיום באיזה אתר אם אתם רוצים שירות בסיסי או טוב, תזכרו שזה בסך הכול חלק מהקונספט. לא רבים מבינים שהאינטרנט עבר השתלטות עוינת, אבל אולי תופעת ההחראה תעזור בזה קצת.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית