אני

מילי שמידט

האל ויצירתו, ומשמעות האל לחיי האדם

יש אלוהים. כפי שכתבתי בעבר, מספיק לחשוב על שרשרת האירועים מאז תחילת הזמן או היקום כדי להגיע למסקנה שחייב להיות אירוע ראשוני שהוא סיבת הסיבות, ונקרא לו אלוהים. זו, כמובן, אמירה כמעט חסרת משמעות שאפילו אתאיסטים יכולים להסכים איתה. ובכל זאת, אני לא מתכוון להרחיב כאן על הטיעונים בעד קיומו של אלוהים, כי כאמור, כבר כתבתי על כך.

השאלה המשמעותית יותר עבור בני אדם היא, "אז מה?" נניח שיש מי שברא את העולם, יתכן שהוא אלוהים התנ"כי ויתכן שהוא בני אדם מהעתיד שיצרו סימולציה של העבר, כמו שמאמין אילון מאסק. מה תפקידו של האל הזה בעולם? התשובה התיאולוגית לשאלה המטאפיסית אודות טבע המציאות, לא מספקת אותנו. אנחנו רוצים לדעת גם איזה סוג של יחס מתקיים בין יוצר העולם לעולם. האם הוא מתערב או לא מתערב? מעניש או לא מעניש? דורש או לא דורש?


אני רוצה להתמקד בהשפעת האל על חיי כאדם. האם עבורי, כבן אנוש שחי על כדור הארץ, אלוהים הוא האל שקורע את ים סוף, מקים מתים לתחייה, וכיוצא באלה? או שהוא מושל בעולם על פי חוקי הטבע, כפי שהציעו פילוסופים מסוימים? אני חושב שיש הרבה אנשים שלא מאמינים בקיום האל, או אולי הם מעין אגנוסטים, כי יש לאנשים נטייה טבעית לחשוב שאלוהים הוא מין דמות בסרט פנטזיה. אם יש דרקונים איפשהו בסרט פנטזיה, יהיה להם תפקיד פעיל בו, ואולי גם נראה אותם.

אני חושב על אלוהים בצורה קצת אחרת. אני לא חושב שאלוהים שובר את חוקי הטבע, אולי מכופף אותם מעט לעתים. אני גם לא חושב שהוא ממש מדבר, שהרי אין לו פה, אלא מעביר את המסרים שלו בצורה אילמת. אלוהים מעורב מאוד בחיי האדם, אבל אנשים מצפים לראות אותו מעורב כמו ההורים או החברים שלהם, ואני חושב שהמעורבות הזו דווקא קשה יותר להגדרה. לפעמים אנשים קוראים לה "מזל", שהוא בכלל מושג חסר משמעות. לפעמים קוראים לה "צירוף מקרים", וגם זה ביטוי שהוא קצת משונה.

צירוף מקרים הרי, מהו? אני כותב מאמר, ובחוץ נוסעת מכונית. זה מקרה וזה מקרה. הנה נצרף אותם, והאם קיבלנו צירוף מקרים? לא. כשאנחנו מדברים על צירוף מקרים אנחנו מדברים על שני אירועים שמתרחשים בו זמנית או בסמיכות זה לזה, ויש להם משמעות. משמעות עבור מי? עבור האדם שטוען שהיה כאן צירוף מקרים...


העולם מתנהל בדרך טבעית כי אלוהים מאפשר לו להתנהל כך, ובני אדם חופשיים לבחור ולקיים אינטראקציות אלה עם אלה, כי אלוהים מאפשר להם. כלומר, אני כופר בראייה של אלוהים כמעין "רודן" שקיומו שולל את הרצון החופשי או את חוקי הטבע. אלוהים איננו רודן, אלא הוא סיבת הסיבות, הכוח שמאחורי כל הכוחות, מעבר לזמן ולמרחב. לכן, אני באופן אישי לא רואה שום סתירה בין קיום האל לבין חופש הפרט, או לבין הפיזיקה.

מדוע אלוהים מנהל את העולם כך ולא אחרת? את זה צריך לשאול אותו. ובכל זאת, כך הוא מנהל את העולם.


בתחילת המאמר הזכרתי ניסים, כגון קריעת הים או הקמת מתים לתחייה. ובכן, יתכן בהחלט שישנם ניסים כאלה. אבל להצביע על נס ספציפי כלשהו ולקבוע שכל הניסים נראים כמוהו, זו שגיאה לוגית. יש ניסים שנוגדים את חוקי הטבע, ויש ניסים שלא. שוב, אפשר לכנות אותם "צירופי מקרים" או "מזל" וכיוצא באלה כינויים. יש, למשל, דברים שההסתברות להתרחשותם נמוכה ביותר, ובכל זאת הם מתרחשים. גם זה סוג של נס.

ולכן, שוב, כשאנחנו לא רואים שבירה של חוקי הפיזיקה, זו לא סיבה להניח שאין אלוהים. גם זו שגיאה לוגית. הנחה הגיונית באותה מידה תהיה שיש אלוהים, ושזו פשוט לא הדרך שבה הוא מנהל את העולם.


רציתי לכתוב מעט, כאדם מאמין, מחשבות אישיות על יחסי העולם והאדם עם אלוהים. אפשר להרחיב בנושא, אבל זו התמצית שמעבירה את המסר. אלוהים איננו מלך או רודן דיקטטור, אלא כוח מופשט, ולכן אנחנו חופשיים לחיות את חיינו בהתאם לחוקי הטבע ללא חשש.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית