אני

מילי שמידט

מה קרה לאנונימיות באינטרנט ולמה זה כל כך מסוכן

אחד הדברים הכי תמוהים היום בעיניי הוא פרסום פרטים אישיים באינטרנט. מה כל כך תמוה בדבר השגרתי והסטנדרטי הזה? ובכן, זו העובדה שפעם הוא ממש לא היה כל כך שגרתי וסטנדרטי. כשאני גדלתי נזהרנו מאוד לא לפרסם פרטים אישיים באינטרנט, לא רק נזהרנו אלא גם הוזהרנו. למבוגרים היה ברור עד כמה האינטרנט הוא מקום מסוכן, ולא כדאי לפרסם בו את התמונות או המיקום שלך.

תמונות ומיקום הם, כמובן, מהדברים הבסיסיים ביותר שאנשים מפרסמים היום. אז איך זה קרה?

יש שיגידו "נורמליזציה". פעם האינטרנט היה חדש ומסתורי, וככל שאנשים התרגלו אליו כך הם הבינו שאין ממה לפחד. הבעיה באמירה הזאת היא שהיא לא נכונה. יש המון ממה לפחד באינטרנט, הוא מקום מסוכן מאוד, ואפילו מסוכן יותר מאי פעם. ככל שיותר מכשירים מחוברים לאינטרנט וככל שאנחנו יותר תלויים באותם המכשירים, כך האינטרנט הופך למקום מסוכן יותר.

אחד האנשים ש"הרסו" את האנונימיות באינטרנט הוא אדם לא מבוגר ממני בהרבה, מארק צוקרברג שמו. לא מבוגר ממני בהרבה, כלומר גם הוא גדל באותן שנים שבהן כולנו נזהרנו מלפרסם פרטים אישיים או פרטי התקשרות באינטרנט. ובכל זאת, זה לא מנע ממנו מליצור אתר שמושתת כל כולו על פרסום פרטים אישיים באינטרנט.

כמובן, פייסבוק היה רק סנונית ראשונה.

מה שמעניין, אבל גם מטריד, הוא איך זה פשוט תפס תאוצה בלי יותר מדי התנגדות. היום, דווקא מי שלא מפרסם תמונות או מיקום באינטרנט, נחשב למוזר. אם אני הייתי מציע לאנשים להזריק הרואין, דבר שנחשב מסוכן לכל הדעות, אף אחד לא היה משתף פעולה בצורה פתוחה כל כך, ועוד מזלזל באלה שלא מזריקים. אבל אם הייתי מחנך אנשים ומשכנע אותם ש"פעם אחת זה לא מזיק", או "כמות קטנה היא לא מזיקה", והייתי מספק להם סביבה בטוחה, אולי חלקם היו משתכנעים.

זאת המלכודת של האינטרנט של היום. הוא מרגיש מאוד בטוח, ואנשים שיודעים שהוא לא כזה עושים הרבה כדי לשכנע את המשתמשים שהוא כן כזה. אני עוד זוכר איך בתחילת הדרך, כשמישהו היה שולח לך בקשת חברות בפייסבוק ולא היו לכם חברים משותפים, האתר היה שואל אם אתה מכיר אותו או מעוניין לדווח על הבקשה. זה כבר לא קיים היום. ככה, צעד צעד, מקימי חברות ובוני אתרים הרגילו את האנשים שהאינטרנט הוא מקום בטוח מספיק כדי לפרסם בו הכול אודות עצמך.

מי שמשוטט באינטרנט, ולא באתרי המלכודת של החברות הגדולות, מכיר בוודאי את הטכנולוגיה החדשה ביותר שמאפשרת "להפשיט" תמונות של אנשים לבושים ולהציג אותם בעירום מלא. אולי יש מי שצפה בפרסומת שהפיקה ממשלת גרמניה, והקרינה בבתי הקולנוע לפני סרטים, כדי להזהיר מפני הדבר הזה. ויש טכנולוגיות מפחידות נוספות שם בחוץ.

אבל הן מפחידות רק למי שחושף את עצמו, עם תמונות, עם מיקום, עם הקלטות, וכיוצא באלה פרטים אישיים. החשיפה שלכם, ככל שהיא בהסכמתכם, היא בשליטתכם. היזהרו.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית