אני

מילי שמידט

השפה וחוויית העולם

האם קרח ומים הם אותו דבר? או שהם דבר שונה?

פה אנחנו לא מדברים על חומר, למרות שגם על השאלה הזו יכולות להיות מספר תשובות. אלא שוויכוח קליל על מים וקרח גרם לי להרהר. האם קרח הוא מים? מים הם קרח? ברפואה נעשה שימוש בחנקן נוזלי, למשל, ואנחנו קוראים לו "חנקן נוזלי", להבדיל מחנקן, שהוא גז בטמפרטורת החדר. או למשל, "עופרת מותכת", היא עופרת שחוממה לטמפרטורה כזו עד שהיא נעשתה נוזלית. ובכן, אנחנו משתמשים בעבור החומרים האלה באותו המינוח. לא כך עם מים, קרח, ואדים.

אחדד: זו לא שאלה בפיזיקה, למרות שגם את השאלות האלה אפשר לשאול. זו שאלה על הדרך שבה השפה משפיעה על ראייתנו את העולם. אותו חומר שבשפת הכימיה נקרא H2O, נקרא בלשון הדיבור בשמות שונים. כידוע, הנוסחה הכימית של המים התגלתה אחרי שהומצאה המילה "מים", ולכן השפה מספקת לנו כאן הצצה לדרך בה ראו בני אדם את העולם לפני גילוי האטומים והמולקולות.

כשאנחנו מסתכלים על כוס מלאה מים, ועל קוביית קרח שהוצאנו מהפריזר, אנחנו רואים דברים שונים. אנחנו חווים דברים שונים. כאשר אנחנו נוגעים בקרח, הוא מוצק, קשיח, קפוא לעתים עד כאב. ברד, שהוא משקע עשוי קרח, יכול לנפץ שמשות של רכבים או אפילו לפגוע בגוף האדם. מים, לעומת זאת, יכולים להיות חמימים או פושרים, וגשם שנופל מהשמיים לא מהווה סכנה לפגיעה פיזית. כלומר, אנחנו חווים שני חומרים שונים בעולם, בעלי תכונות שונות.

נזכיר רק במשפט את האדים, שאפשר לשאוף ולנשוף ולהעביר דרכם את ידנו בקלות. שוב חוויה נוספת, שוב אותה נוסחה כימית.

השפה שלנו מבטאת את ההבדלים האלה. כשאנחנו משתמשים במילה "מים" אנחנו מתכוונים לאותו חומר שהוא נוזל שאפשר לשתות, שיכול להיות חמים או קריר, ואיש לא יתבלבל ויחשוב לרגע שאנחנו מתכוונים לקרח. כלומר, המילה "מים" מגלמת בתוכה חוויה מסוימת שאנו חווים כשאנו באים במגע עם חלק מן העולם. המילה "קרח" מגלמת בתוכה חוויה אחרת.

ועצם העובדה שעבור אותו חומר כימי קיימות בשפה שתי מילים שונות, מלמדת אותנו על חוויית העולם שלנו. ונרחיב משם ונלמד, חוויית העולם שלנו משפיעה ומושפעת מהשפה שבה אנחנו חושבים. עצמים יכולים להיות זהים לחלוטין מבחינה מסוימת, אבל שונים לחלוטין מבחינות אחרות. בסוף, החוויה שלנו היא הקובעת את המילה שבה נבחר, והמילה שבה נבחר כבר קובעת את הדרך שבה אנחנו חושבים.

אף אחד מאיתנו לא חושב להתקלח ב"קרח נוזלי", נכון?

דבר מעניין ותמוה.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית