אני

מילי שמידט

נטפליקס והקומוניזם הדיגיטלי

מי לא זוכר את קאזה או את אימיול? הורדות לא חוקיות תמיד היו בעיה, ואפשר לדון על האם מדובר בגניבה או לא, אבל גם לפיראטים שהורידו מוזיקה או סרטים היה רצון בריא לבעלות על רכוש. בעלות על רכוש היא אולי הדבר החשוב ביותר לקיום ושגשוג בעולם, והמתנגדים לה הביאו לרצח והרעבה של מאות מיליונים ברחבי העולם. אבל הקומוניסטים לא הלכו לשום מקום, והם עדיין כאן.

רכוש פירושו עצמאות. כשאדם רוכש או מוריד סרט, הסרט בבעלותו. מבלי להיכנס לעניין החוקי, אותו אדם יכול לצפות בסרט מתי שיתחשק לו ואף אחד לא יכול למנוע את זה ממנו. הוא אפילו לא צריך חיבור לאינטרנט. הסרט נמצא אצלו.

בשנים האחרונות שירותים כמו ספוטיפיי או נטפליקס תפסו תאוצה, וסטרימינג הוא דבר מאוד פופולרי. זה מצוין. גם אני צופה בסרטונים ביוטוב, וזה יכול להיות נפלא. אבל מה שפלטפורמות הסטרימינג באמת עושות הוא לחתור תחת דבר שעד לאחרונה היה בסיסי מאוד בחברה שלנו, והוא הרצון לבעלות על רכוש. זהו "קומוניזם מעודן", שבמקום לחטוף מאנשים את הרכוש משכנע אותם שהם פשוט לא זקוקים לו. כבר לא צריך לשמור סרטים או מוזיקה על המחשב, אפשר לראות אותם באדיבות נטפליקס וחברות אחרות. אפילו תמונות פרטיות ומסמכים כבר לא נשמרים על המחשב, אלא ב"ענן", שהוא למעשה שרת של תאגיד גדול כמו גוגל. קומוניסטים תמיד מתחילים בלשכנע אותך במילים יפות.

אבל מה יקרה, למשל, במצב שבו הממשלה או תאגיד כלשהו רוצה ללחוץ על המשתמשים, ומאיים לקחת מהם את האינטרנט או את המנוי במקרה שלא ישתפו פעולה עם איזו מדיניות הזויה? אני זוכר שלפני כמה שנים התלונן איזה בחור שאחסן ספר לא פוליטיקלי קורקט כל כך שרכש בענן של גוגל, וגילה שהספר הזה נמחק. גם פייפאל, שהיא אמנם לא שירות סטרימינג, מנעה בשנים האחרונות מאנשים מסוימים לקבל את הכסף שלהם, כי הם מחו נגד ממשלת קנדה. מי ימנע מנטפליקס לבטל מנוי למי שהעמדות הפוליטיות שלו לא מוצאות חן בעיני נשיא החברה?

אני אדגיש: אף אחד לא צריך להתנתק באופן מידי מנטפליקס או מספוטיפיי. אבל כל אחד צריך להבין את המשמעות של להשתמש בשירותים שלהם. קל להתחיל, קשה להיגמל. כל כך הרבה אנשים מסתובבים עם התודעה הזו, שכל מה שהם צריכים זמין באינטרנט או מאוחסן בענן כלשהו. ב"עולם חדש מופלא" של אלדוס האקסלי הוא חוזה בדיוק את זה: ויתור על הרכוש הפרטי מרצון, והסתמכות על הממשלה או על תאגידים שיספקו בידור. ככה נראה הקומוניזם החדש: אתה לא הבעלים של שום דבר, ואתה תלוי בחסדי אחרים כדי שיספקו את צרכיך.

צפייה או שמיעת מוזיקה ברשת היא דבר נהדר, אבל כדאי לחשוב קצת לפני שרצים להשתמש בכל שירות שמציעים לנו. יש שירותים שלאחר מחשבה, עדיף לוותר עליהם. אני ויתרתי, ואני לא מרגיש בהבדל.

אני לא מסתמך על אף אחד ולא תלוי באף אחד. הסרטים שלי הם שלי, המוזיקה שלי היא שלי, התמונות והמסמכים שלי הם שלי. ואני לא צריך לשלם כסף בכל חודש כדי ליהנות מהם. פעם כשהיו מנסים לשכנע אנשים להפסיק לעשן, היו מבקשים מהם לחשב כמה כסף זה יחסוך להם. כמה כסף מבזבזים מנויי הסטרימינג והנטפליקס, על תוכן שהם יכולים להשיג בחינם או בתשלום חד פעמי? ויותר מזה, הכסף שהם משלמים גם לא מבטיח גישה לתוכן, במידה והחברה משנה את המדיניות שלה.

כשאתה תלוי בשירותי סטרימינג, קל ללחוץ עליך. רכוש פרטי משמעו עצמאות. תחשבו על זה ככה, והבחירה בידיכם.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית