אני

מילי שמידט

תיאוריית הסימולציה ושובו של אלוהים

תיאוריית הסימולציה היא תיאוריה של הפילוסוף ניק בוסטרום, שטוענת שאנחנו חיים בתוכנת מחשב שנכתבה על ידי אינטליגנציה גבוהה משלנו. אילון מאסק נוהג להזכיר את התיאוריה הזו הרבה. אבל אנחנו לא נתעניין בראיות או במהלך שמוביל את ניק בוסטרום ואת אילון מאסק לטענה הזו. אנחנו נתהה, למה תיאוריית הסימולציה נולדה מלכתחילה?

כמובן, הרציונל פה הוא לא סוד גדול. העולם נראה מתוכנן מדי, יש בידינו הוכחות ליכולת ליצור סימולציות, ולכן הגיוני שגם העולם שלנו עלול להיות כזה. טוב ויפה, אבל אם הטוענים לסימולציה טוענים כך מפני שהם מזהים תכנון וחשיבה מאחורי העולם וחוקיו, ראוי לפחות שהם יהיו הגונים ויודו שהם בסך הכול הכירו בקיומו של האל.

כל הדתות והאמונות הרוחניות של בני האדם מזה אלפי שנים, ואולי יותר, טוענות בדיוק את זה: העולם מתוכנן, ולכן בהכרח יש לו מתכנן. לא יתכן שכל מה שקורה בעולם, כל החוקיות שאנחנו מגלים, וכל החוויות הרוחניות שלנו, הם איזו תוצאה של תהליך אקראי שבמקרה הסתדר בצורה הנכונה, וכך נוצרו היקום והחיים. עבור רוב בני האדם בכל ההיסטוריה האנושית, עוד לפני המצאת המחשב וסימולציות למיניהם, העולם תמיד נראה מתוכנן מדי, והיה ברור שיש לו מתכנן.

אותו מתכנן מוכרח להיות חכם לאין שיעור, כדי לתכנן מערכת מסובכת כל כך, וכן בעל מסוגלות גדולה לאין שיעור, על יכולתו ליצור את המערכת הסבוכה הזו. ברוב הדתות מכירים גם בכך, כמובן, שאותו יוצר מוכרח להיות מחוץ ליצירתו, מחוץ לעולם, שהרי אי אפשר ליצור את העולם כאשר עומדים בתוכו או במקומו. אני מניח שמתכנת הסימולציות של ניק בוסטרום עונה על כל התכונות האלה.

הנושא הזה משעשע מאוד. במשך מאות שנים של חילוניות האדם לא נזקק לאל, והנה פתאום, אנשים כניק בוסטרום ואילון מאסק זקוקים לו מאוד. תיאוריית הסימולציה היא בסך הכול התחמקות של מדענים ואנשי רוח מהודאה באמת, והיא שהעולם נראה מתוכנן, וודאי יש לו גם מתכנן. חילונים מעדיפים להאמין בתיאוריות מטורפות כמו סימולציה שנבנתה על ידי חייזרים או בני אדם מהעתיד, ולא להגיד שהם טעו, הוטעו, ושהם לא למדו אמת. יש אלוהים.

וזו גם ההוכחה לכך שבסופו של דבר, אדם שחי ללא אלוהים יהיה אנוס, באיזושהי צורה או אופן, לחפש אותו. כנראה שהצורך באלוהים טבוע עמוק מאוד בתוכנו, וגם אנשים שהיו רוצים להימלט מהאמת הזו לא מסוגלים להתכחש לה.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית