אני

מילי שמידט

בורות טכנולוגית היא סכנת חיים

חובבי טכנולוגיה וגאדג'טים ממלאים את הבית שלהם בכל מיני דברים חכמים, שעון חכם, מכונת כביסה חכמה, מיקרו חכם, מקרר חכם. ואנשים שמבינים תכנות יש להם טוסטר משנות התשעים ואקדח, למקרה שהטוסטר ישמיע רעש מוזר.

זו בדיחה די מוכרת על ההבדלים שבין חובבי טכנולוגיה, לבין אנשים שמבינים בטכנולוגיה. רוב האנשים לא מבינים טכנולוגיה, וזה דבר טוב בעיקרו שהופך לסכנה אמיתית בעולם המודרני. אני האחרון שאטיף לאנשים לשבת מול המחשב כל היום, אחרי הכול גם כשאני כותב אני מעדיף לעשות את זה עם עט ונייר, ולכן אנשים שלא מתעניינים ממש בטכנולוגיה הם אנשים מוצלחים בעיניי. לצערי ולצערם, זו בעיה גדולה בעולם שלנו, שבו מיעוט של אנשים הולך ומפתח טכנולוגיה שמקיפה אותנו מהר מאוד בכל תחומי החיים.

כשאני הייתי ילד היינו מתחברים לאינטרנט דרך הטלפון, והחיבור עצמו היה איטי יותר. הכול היה מוגבל יותר, וזה היה אמצעי בידור נחמד לצד אמצעי הבידור המסורתיים יותר: ספרים, חברים, טלוויזיה, וכיוצא באלה. היום הטכנולוגיה חובקת כל, ורוב האנשים מחזיקים את הסמארטפון ביד ואת העיניים על המסך. אפשר להחליט שאתה משתמש פחות בטכנולוגיה וחי בצורה בריאה יותר, אבל זה קשה ורוב האנשים לא עושים את זה.

אם ככה, הם צריכים לפחות ללמוד על הטכנולוגיה שמקיפה אותם. קודם כל, כי אולי אז הם יחליפו את כל המכשירים החכמים בטוסטר כמו האנשים החכמים מהבדיחה. וגם אם לא, הם לפחות יבינו מה קורה כאן.

מהות העניין היא האינטרנט. חיבור לאינטרנט פירושו שאתה מחובר לעוד הרבה מאוד מחשבים אחרים, ואתה לא יודע מי נמצא מאחוריהם. אגב, היום אתה כבר לא יודע אפילו מה מחובר לאינטרנט. אנשים מגלים שמכונת הכביסה שלהם מחוברת לאינטרנט, ואפשר לפרוץ אליה מרחוק. למעשה כולנו מחוברים לאינטרנט כברירת מחדל: סמארטפונים מחוברים לאינטרנט ואין דרך לבטל את זה. זה אומר שבמשך כל היממה אנחנו משדרים הרבה מאוד נתונים לכל רחבי העולם, ולכל מיני אנשים שלא בטוח שטובתנו האישית היא הדבר שהכי מעניין אותם.

קצרה היריעה במאמר הזה מלהתחיל ללמד על הסכנות, ואיך להתגונן בפניהן. אבל אני כותב את זה בתקווה שזה לפחות יעודד את אלה הבורים בטכנולוגיה, טכנופובים, למרות שהם "משתמשים" בה, ללמוד קצת על מה המכשירים שלהם עושים וחשוב מכך, מה אפשר לעשות להם באמצעותם. לטכנולוגיה יש השפעות רעות על הבריאות הפיזית, על הבריאות הנפשית, ובעיקר על היכולת שלנו להגן על הכסף, הרכוש והחיים שלנו. וזה דרמטי בדיוק כמו שזה נשמע.

לזרוק את המחשב לים? לא, אין צורך. לא הייתי מקים אתר אם הייתי חושב ככה. אבל ללמוד מה הוא עושה, ומה הסמארטפון עושה, ומה עושים כל המכשירים החכמים כשאתם לא מסתכלים? בהחלט, וכמה שיותר מוקדם. אולי המאמר הזה גרם לכם להבין שאתם כמו דגים בים מלא כרישים, ואין לכם ברירה אלא ללמוד לשרוד, ואם הפחדתי אתכם מספיק כדי להתחיל בזה, זה מצוין.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית