אני

מילי שמידט

לשכת התיקונים, פיליפ ק. דיק והתוכנית האלוהית

פעמיים ראיתי את הסרט The Adjustment Bureau. בפעם הראשונה הוא היה טוב, בפעם השנייה הוא היה טוב יותר. הסרט מספר על פוליטיקאי אמריקאי שמפסיד בבחירות לסנאט, וחווה אגב כך שני אירועים שמשנים את חייו מן הקצה אל הקצה:

  הוא מכיר את אהבת חייו בשירותים הציבוריים, בזמן שהוא מתאמן על נאום ההפסד שלו, ומתאהב בה ממבט ראשון.

  והוא מגלה חבורה של אנשים מוזרים בעלי כוחות מיוחדים, שמקפיאים את כל האנשים חוץ ממנו, ומתמרנים את כל העולם סביבו כדי לשלול ממנו את הבחירה החופשית.

כשדיוויד, גיבור הסרט, שואל את אחד האנשים האם הם מלאכים, הוא מקבל את התשובה "יש אנשים שקוראים לנו ככה". למעשה האנשים האלה שייכים ל"לשכת התיקונים", קבוצה של אנשים שמתמרנים את בני האדם ו"מסלילים" אותם לבצע בחירות מסוימות, שיקדמו את "התוכנית". ומי כתב את "התוכנית"? אותו הם מכנים "יושב הראש". למשל, אחד מחברי הלשכה היה אמור לגרום לדיוויד לשפוך את הקפה שלו על החולצה שלו עד השעה 7:15 בבוקר. למה? כי זה חלק מ"התוכנית".

לרוע מזלו של דיוויד, "התוכנית" לא כוללת אותו ואת אהובתו וחברי הלשכה מנסים ללא הרף להפריד ביניהם מבלי להתגלות. במהלך העלילה דיוויד מגלה שני דברים משמעותיים מאוד: המשיכה שלו לבחורה והחיבור ביניהם מהרגע הראשון נובע מכך שב"תוכנית" הקודמת הם היו אמורים להיות זוג, עד ש"התוכנית" השתנתה. רק התחושה נשארה. דיוויד לומד גם שאם משתדלים מספיק חזק, אפשר לשכנע את "יושב הראש" לשנות את "התוכנית".

מה לנו ולסרט הזה? ובכן, בספר יונה מובא סיפורו של נביא סרבן בשם הלא מפתיע, יונה. Jonah had one job, לנזוף באנשי העיר נינוה עד שיעשו תשובה, או שייענשו בהחרבת עירם. סופו של מעשה, יונה מתנבא ואנשי העיר חוזרים בהם, מה שמבטל את החרבת נינוה. אם כן, לאלוהים הייתה תוכנית, ובעקבות מעשי האדם היא השתנתה. ולמדנו מכך שאכן, על ידי תשובה והשתדלות אפשר לשנות את התוכנית.

אבל מה משמעות השינוי הזה?

הרי אם מסלול חיי משתנה, גם מסלולי חייהם של אנשים אחרים משתנים. אם דיוויד, גיבור הסרט, יסכים עם השינוי בתוכנית הרי שגם חייה של אהובתו ישתנו. ישתנו גם חיי האנשים שהוא יבוא איתם במגע, אנשים שלא היה בא איתם במגע אילולא השינוי בתוכנית, שעל פיה הוא נועד להיות נשיא ארצות הברית. אם יונה יתנבא, ישתנו חייהם של אנשי נינוה, של כלל האנשים, כך ששינוי בתוכנית הוא לא סתם שינוי בכיוון ההליכה של איזה מטייל בהרים. שינוי בתוכנית הוא שינוי חוויית החיים של כלל בני האדם, ובוודאי הוא גם שינוי העולם.

The Adjustment Bureau הוא סרט שמבוסס על סיפור מאת פיליפ ק. דיק, שטען בנאום מפורסם שכולנו חיים במעין תוכנת מחשב, והרמז היחיד שלנו לכך שמשהו השתנה הוא תחושה של דז'ה וו. אם זה מזכיר את "המטריקס", בצדק. משם הבמאים לקחו את הרעיון הזה. ובכן, האם זה ההסבר לתחושות כמו דז'ה וו? תחושות בטן? אינטואיציות?

האם יתכן שמדי פעם "יושב הראש" מחליט לעדכן את המציאות, כמו עדכון גרסה בתוכנת מחשב, ובכל זאת משהו מהגרסה הקודמת נשאר טבוע בנשמה הנצחית של בני האדם? משהו שמאפשר לנו "לזכור" אירועים שלא התרחשו? אולי זה באמת ההסבר לתופעות כמו דז'ה וו או גלגולי נשמות. ואולי בכל פעם שיש לנו תחושה כזו, כדאי שנעצור רגע ונחשוב, אולי העולם היה אמור להיות שונה לגמרי?

אולי יש שם איפשהו מישהו שמשנה אותו? אולי אם נשתדל מספיק, גם אנחנו יכולים?

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית