אני

מילי שמידט

אי אפשר לדעת משהו ולא לדעת זאת

לפעמים נוהגים לחלק את הידע לארבע קטגוריות: זה שיודע שהוא לא יודע, זה שיודע שהוא יודע, זה שלא יודע שהוא לא יודע וזה שלא יודע שהוא יודע. נתעניין בקטגוריה האחרונה, שמדברת על ידע שלבעל הידע אין ידע לגבי קיומו. ברור שאין קטגוריה כזו, שהרי אין אדם שיש לו ידע לגבי משהו, והוא לא יודע שיש לו את הידע הזה. ידע בכל נושא משמעו גם מודעות לקיומו של אותו הידע.

יש אנשים הטוענים שהאדם נולד טבולה ראסה, כלומר לוח חלק, ללא כל ידע. אך גם אנשים אלה לא טוענים שלבני האדם אין אינסטינקטים ביולוגיים. ההבדל בינם לבין אלה הטוענים שהאדם נולד עם ידע כלשהו, נעוץ בהתייחסות של האחרונים לאינסטינקטים כאל ידע, לעומת הראשונים שטוענים שידע הוא משהו אחר לגמרי. כשאריה אוכל זברה, הוא לא חושב "אני אוכל זברה". למעשה, הוא אפילו לא יודע שהיא נקראת "זברה". זו פעולה חסרת מודעות עצמית, כלומר, האריה לא מהרהר בה וגם לא "יודע" שהוא עושה אותה. הוא אולי מרגיש אותה, באופן אינטואיטיבי, אבל אין לו ידע שאפשר לנסח בצורה רהוטה כדי להגדיר את הפעולה שהוא מבצע. כשאריה אוכל זברה, הוא עושה זאת כי אינסטינקט ביולוגי חזק גורם לו לעשות את זה, והוא מגיב כמעט כמו מכונה, כמעט ללא יכולת לבחור.

ידע הוא קודם כל ידע של עצמו. זוהי ההכללה של המידע שאנחנו מקבלים באמצעות החושים, לאחר שעבר עיבוד רציונלי, כלומר מודע, במוח. ידע הוא הקשר בין פרטי מידע. ואחד מפרטי המידע הכלולים בפרטים אלו הוא בהכרח, הידיעה על קיומו. כמובן, אין כאן כדי לרמוז שלידע יש מודעות אלא שבעל המודעות, בעל הידע, יודע שהוא יודע. הקטגוריה "לא יודע שהוא יודע" היא אוקסימורון, כי במילה "ידע" כלולה כבר הידיעה אודות הידע. וזה מפני שתהליך יצירת הידע הוא תהליך מודע.

נבהיר: אדם קולט פרטי מידע דרך החושים והוא יכול להסיק מהם מסקנות או ליצור מהם רעיונות מופשטים, וכיוצא באלה. אבל כאשר אותו אדם מחבר את פרטי המידע האלה בצורה הגיונית, כמו חלקי פאזל, אז נוצר לו ידע אודות נושא מסוים. ועל מנת לחבר את פרטי המידע בצורה הגיונית יש להפעיל את המחשבה, ולבצע תהליך מודע לעצמו. ולכן היצירה של ידע חדש מלווה תמיד בידיעה, שאותו ידע חדש נוצר או נרכש במוח.

כל דבר שנוצר בתהליך לא מודע, או שהוא מחבר בין חלקי מידע בצורה לא הגיונית, מסיק מסקנות שאינן נובעות מהנתונים, וכיוצא באלה, הוא בכל מקרה לא תחת ההגדרה של "ידע". זה איננו ידע. ולכן, אין ידע שבעל הידע לא יודע שהוא יודע.

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית