אני

מילי שמידט

קולה של הדמות

הדרך המוכרת ביותר לבנות דמות היא כתיבה מפורטת, שתפקידה לכסות את כל מה שיש לדעת או לא לדעת על הדמות. הרעיון הוא לכתוב כמה שיותר כדי לפתח עבור הדמות אופי "אמיתי", שיאפשר לה "להגיב" במהלך הסיפור בהתאם לאירועים מעברה שלא מופיעים בסיפור.

כמובן, זו שטות גמורה.

כל מה שאדם כותב הוא אוטוביוגרפי במידה מסוימת, וכל דמות שהוא כותב מושפעת מאנשים שהכיר בחייו. לפעמים אדם יחיד משפיע על הדמות ולפעמים היא שילוב של מספר אנשים. הרעיון של "בריאת" דמות יש מאין הוא המצאה טובה, כמו "בריאת" עולם יש מאין, אבל על זה בפעם אחרת. אף אחד לא יכול לקחת דף ריק ולהפוך אותו לדמות חיה ונושמת, שאפשר לשמוע ברחוב או באירוע, לגמרי מאפס. הניסיון הזה הוא בזבוז זמן.

במובן מסוים, כל הדמויות שלהן הן מעין גרסאות לאנשים שהכרנו. העבר שלהן לא אמור להיכתב על דף כדי לחזק את פעולותיהן בסיפור, אלא להיפך: אופן הפעולה של הדמות בסיפור מעיד על עברה. וככל שאנו נצמדים לאנשים ממש, וכותבים כל דמות בהתבסס על אדם אחד לכל היותר, כך הדמות תהיה עמוקה, עגולה ואמיתית יותר, גם בסיפור קצר שבו העולם מצומצם והרקע שלו נסתר מעין הקורא.

תהליך ההעתקה של אדם אל העולם הכתוב מחייב, בעיקר, תשומת לב לצורת הדיבור שלו. כל השאר משני לזה. מראה הוא כמעט לגמרי חסר משמעות בהקשר הזה. לכל אדם צורת דיבור משלו, אידיולקט, כולל שפת גוף והבעות פנים שנלוות אליה. זוהי המהות של הדמות הכתובה. לא עבר, זיכרונות או תחביבים. דמות כתובה היא המילים שיוצאות לה מהפה.

לכן כדי ליצור דמות טובה, או למעשה להעתיק אדם אל הנייר, צריך ראשית לשים לב לסגנון הדיבור שלו. זה הופך את הסופר למעין מוזיקאי, אבל לא של צלילים אלא של תבניות קוליות. הוא צריך לדעת איך אנשים מסדרים את המילים במשפט, אילו מילים או ביטויים מופיעים יותר מהרגיל, ובאילו תנועות גוף מלווה הדיבור. עבור כל אדם זה שונה, ולכן עבור כל דמות זה שונה. ותבנית הדיבור לבדה כבר תספק את כל הרקע והמידע שהקורא זקוק לו.

ועבור הדמות עצמה יספק סגנון הדיבור חיים שלמים. דמות חיה ונושמת, שאפשר לשמוע ברחוב או באירוע. ולגבי מראה? הוא יותאם לסגנון הדיבור ולשפת הגוף שנובעת ממנו. אם הדמות מבוססת על אדם אחד ולא יותר, הוספת המראה של אותו אדם יהפוך את הדמות להעתק כמעט מוחלט, והכותב יגלה שהיא אפילו חייבת להתנהג פחות או יותר כמו האדם שעליו היא מבוססת. יש דמות אמיתית יותר מזו?

קטגוריות:

לעמוד השער
לעמוד הבית